شنبه, اردیبهشت 1, 1403
More

    مدار تست آی سی آپ امپ 741

    در این پست از سایت اِمیک, یک مدار بسیار جالب و کاربردی به نام مدار تست کننده IC های آپ امپ 741 قرار داده شده است. بوسیله این مدار شما می توانید آی سی آپ امپ 741 را تست کنید تا از سالم بودن ان اطمینان پیدا کنید. یکی از معروف ترین و پراستفاده ترین ای سی های تقویت کننده عملیاتی (Op-Amp) ای سی 741 می باشد و در مدارات مختلفی از ان استفاده می شود. در صورتی که این ای سی خراب باشد و شما در مدار خود از ان استفاده کنید, مطمئناً مدار شما جواب نخواهد داد. به همین منظور بهتر است که شما ای سی 741 را قبل از قرار دادن در مدار اصلی, بوسیله یک مدار تستر مانند مدار زیر ازمایش کنید و در صورت سالم بودن ان را در مدار اصلی قرار دهید. در ادامه شماتیک این مدار کاربردی را مشاهده می کنید.

    مدار تست آی سی آپ امپ 741 :

    مدار از قطعات ارزان و پر استفاده ای تشکیل شده که شامل دو دیود, ای سی 741 و چندین قطعه دیگر است که تمام قطعات این مدار را به راحتی می توانید از فروشگاه های قطعات الکترونیکی تهیه کنید. LED استفاده شده در مدار برای نشان دادن سالم بودن یا نبودن ای سی می باشد, در صورتی که ای سی سالم باشد LED باید به طور مداوم چشمک بزند و در غیر این صورت ای سی خراب است. در ادامه با عملکرد مدار بیشتر اشنا می شویم.

    SH-Op-amp-IC -741-Tester-Circuit-EMIC

    عملکرد مدار:

    نحوه کارکرد یا عملکرد این مدار بسیار ساده است, همانطور که مشاهده می کنید توسط مقاومت های R2 , R3 یک ولتاژ ثابت به پایه غیرمعکوس کنند (پایه 3) ای سی اعمال می شود, در حالی که ولتاژ پایه معکوس کننده (پایه 2) ثابت نیست و با توجه به شارژ و دشارژ خازن C1 تغییر می کند.

    در ابتدا که تغذیه مدار را متصل می کنیم, خازن C1 شروع به شارژ شدن می کند و در این زمان ولتاژ پایه 3 ای سی از ولتاژ پایه 2 بیشتر است, بنابراین خروجی ای سی مثبت است و LED روشن می شود. پس از شارژ شدن خازن ولتاژ پایه 2 ای سی از ولتاژ پایه 3 بیشتر شده و درنتیجه خروجی ای سی زمین یا صفر ولت می شود, که در این حالت LED خاموش می شود. در ادامه دوباره خازن شروع به شارژ می کند و این روند ادامه پیدا می کند که در نتیجه ان LED در خروجی ای سی به طور مداوم روشن و خاموش خواهد شد که به این حالت LED چشمک زدن می گویند.

    توجه : در صورتی که LED چشمک نمی زد یا به عبارتی روشن و خاموش نمی شد, ای سی 741 خراب است. یک PCB مناسب نیز برای مدار بالا طراحی شده که از انتهای مطلب قابل تهیه است.

    P-Op-amp-IC-741-Tester-Circuit-EMIC

    لیست قطعات:

    • مقاومت   R1,R2,R3,R4=10K اهم
    • مقاومت   R5=4.7K اهم
    • مقاومت   R6=1K اهم
    • خازن الکترولیت   C1=10uF/25V
    • ای سی   U1=741 به همراه سوکت (ای سی که قرار است تست بشود)
    • دیود   D1,D2=1N4007
    • یک عدد LED پنج میلیمتر
    • ترمینال پیچی 2 پین برای اتصال باتری به مدار

     

    - دانلود PCB

    برای پرداخت و دانلود فایل PCB و فایل راهنمای ساخت مدار تست آی سی آپ امپ 741 می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید. این فایل شامل :

    • فایل های طراحی PCB مدار با نرم افزار پروتئوس
    • PCB مدار به صورت فایل PDF مناسب ساخت PCB به روش اتو و دیگر روش های مشابه
    • راهنمای ساخت PCB
    • آموزش ساخت PCB به روش اتو
    • و دیگر موارد لازم برای ساخت PCB

    » پس از پرداخت شما به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود کنید. همچنین ایمیلی حاوی لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

    تضمین کیفیت PCB               طراحی یک لایه PCB              طراحی شده بر اساس قطعات موجود در بازار ایران

     

     

    نظر یادتون نره…

    عابد رازانی
    عابد رازانیhttps://emic.ir/
    فارغ التحصیل کارشناسی الکترونیک از دانشکده باهنر شیراز و علاقمند به برنامه نویسی و طراحی مدارات الکترونیکی, در حال حاضر به تولید محتوای آموزشی و طراحی و انجام پروژه مشغول هستم.

    7 نظرات

    1. سلام حتما تستر آی سی lm324 رو آموزشش رو بگذارین.محافظ برقی که دارم تایمر کار نمیکنه.مدارشو که باز کردم آی سی lm324 درونشه میخوام بدونم از آی سی هست یا خیر

    2. سلام یه مدار میخواستم برای ارمیچر کوچیک 12 ولت که وقتی جریان بالا میره برق رو قط کنه و وقتی مجدد برق قط وصل میشه راه اندازی بشه مثلا زمانی که ارمیچر گیر میکنه و دیگه نمیچرخه میخوام برق رو تو این حالت قطع کنه ارمیچر کوچیک حدودا مصرفش 100 میلی امپر

    ارسال دیدگاه

    لطفا نظر خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

    spot_img