اموزش برنامه نویسی آردوینو Arduino (جلسه نهم) :
در قسمت های قبل شما با برنامه نویسی به زبان c ( برنامه نویسی میکروکنترلر و اردوینو جلسه 1 تا 6 ) و دستورات خاص اردوینو اشنا شدید, اکنون برای شروع به برنامه نویسی اردوینو لازم است تا محیط برنامه نویسی اردوینو را نصب کنید (برای دانلود اینجا کلیک کنید ) در ادامه اموزش شما با محیط برنامه نویسی اردوینو اشنا خواهید شد :
پس از باز کردن اردوینو با محیط زیر روبرو می شوید
قسمت های مختلف ان را در ادامه کامل توضیح خواهم داد
نکته: نرم افزاری که با استفاده از آردوینو نوشته می شود، اسکچ خوانده می شود. این اسکچ ها در ویرایشگر متن نوشته می شوند و با پسوند .ino ذخیره می شوند.
: Verify
: Upload
توجه: اگر از یک پروگرمر جانبی استفاده می کنید، می توانید هنگام استفاده از این آیکن، کلید “shift” کامپیوتر خود را پایین نگه دارید. در این صورت متن روی آن به “Upload using Programmer” تغییر می کند.
: New
: Open
: Save
: Serial Monitor
serial monitor : داده های سریالی که از برد آردوینو (USB یا برد سریال) می آید را نمایش می دهد. جهت ارسال داده به برد، متن را وارد کنید روی دکمه “send” کلیک کنید یا کلید Enter را فشار دهید. baud rate ی را که برابر با پارامتر ورودی Serial.begin در اسکچ شماست از لیست کشویی انتخاب کنید. توجه داشته باشید که روی سیستم عامل لینوکس و مکینتاش، زمانی که با سریال مانیتور ارتباط برقرار می کنید، برد آردوینو ریست خواهد شد (یعنی اسکچ شما را به نقطه آغاز باز می گرداند).
در ادامه با مهم ترین گزینه های منوهای File، Edit، Sketch، Tools اشنا می شویم .
منوی File :
- examples : مثال های از قبل آماده شده در این گزینه موجود می اباشد که ما نیز در ادامه آموزش از این مثال ها استفاده خواهیم کرد.
- new : با این گزینه می توانید یک محیط جدید برای نوشتن برنامه ی جدید باز کنید.
- open : توسط این گزینه می توانید پروژه های ذخیره شده قبلی خود دسترسی داشته باشید.
- save as : می توانید پروژه خود را در محل دلخواه خود در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
- Upload : برنامه نوشته شده را کامپایل و روی برد متصل شده به کامپیوتر آپلود می کند.
- preferences : به وسیله این گزینه می توانید تنظیمات محیط آردوینو را تغییر دهید. مثلا می توانید فونت نمایش داده شده در قسمت editor را کنترل کنید.
منوی Edit :
- Copy for Forum : کد اسکچ شما را در قالبی مناسب برای ارسال به انجمن، کپی کرده و آن را از لحاظ رنگ بندی نیز تکمیل می نماید.
- Copy as HTML : کد اسکچ شما را به صورت HTML، در قالبی که جهت وارد شدن در صفحه وب مناسب باشد، در کلیپ برد کپی می کند.
منوی Sketch :
- Verify/Compile : اسکچ شما را برای یافتن خطا بررسی و کامپایل می کند.
- Show Sketch Folder : پوشه اسکچ کنونی را باز می کند.
- …Add File : یک فایل سورس را به اسکچ اضافه می کند. فایل جدید در یک برگه جدید در پنجره اسکچ نمایش می یابد. فایل ها می توانند با استفاده از منوی Tab از اسکچ حذف شوند.
- Import library : در این گزینه تمام کتابخانه های موجود در نرم افزار آردوینو در دسترس می باشد. و می توانید با انتخاب هر یک از کتابخانه ها آن هار به برنامه خود اضافه کنید. یا اگر کتابخانه جدیدی در اختیار دارید که در لیست کتابخانه های آردوینو موجود نیست می توانید با استفاده از گزینه Import آن را به نرم افزار اضافه نمایید.
منوی Tools :
- Auto Format : این گزینه کد شما را به زیبایی قالب بندی می کند: قالب بندی به معنای ایجاد تو رفتگی هایی در کد است. یعنی آکولادهای باز شده و بسته شده را به خط می کند و دستورات داخل آکولادها کمی بیشتر به سمت داخل می روند.
- Archive Sketch : یک کپی از اسکچ کنونی را در قالب .Zip بایگانی می کند. فایل بایگانی در همان مسیری قرار می گیرد که اسکچ در آن وجود دارد.
- Board : بردی که از آن استفاده می کنید را انتخاب کنید. بخش توصیف بردهای مختلف را در زیر مشاهده کنید.
- Serial Port : این منو شامل همه وسایل Serial (واقعی یا مجازی) روی سیستم شماست. این منو باید هر بار که منوی Tools را باز می کنید، به صورت خودکار به روزرسانی شود.
- Programmer : جهت انتخاب یک پروگرمر سخت افزاری در زمان پروگرم کردن یک برد یا تراشه جدید، و بدون استفاده از اتصال USB-serial موجود روی برد از این منو استفاده می شود. به طور معمول، شما این گزینه را احتیاج ندارید، اما اگر یک Bootloader را روی یک میکروکنترلر جدید بارگذاری کنید، از این گزینه استفاده خواهید کرد.
- Burn Bootloader : گزینه های این منو به شما این امکان را می دهد تا یک bootloader را روی یک میکروکنترلر بر روی یک برد آردوینو بارگذاری کنید. این مورد جهت استفاده عادی از یک برد آردوینو لازم نیست. اما اگر یک میکروکنترلر ATmega جدید خریداری می کنید (که به صورت عادی بدون یک bootloader می باید)، می تواند مفید باشد.
پیش از بارگذاری bootloader مطمئن شوید که برد صحیح را از منوی Boards انتخاب کرده باشید.
اموزش برنامه نویسی اردوینو تمومه و اگه پست های قبلی و این پست رو مطالعه کردید و یاد گرفتید, میتونید با نوشتن برنامه های ساده کار خودتون رو شروع کنید. برای اشنایی و یادگیری بهتر شما در پست های بعدی برنامه های ساده ای با اردوینو قرار خواهم داد. همچنین میتونید از مثال های اماده که در مسیر File>Examples هستند استفاده کنید .
نظر یادتون نره…
اموزش برنامه نویسی آردوینو Arduino :
- جلسه 1 : برنامه نویسی میکروکنترلر و اردوینو: انواع متغیر در زبان C
- جلسه 2 : برنامه نویسی میکروکنترلر و اردوینو: عملگرها بخش ۱
- جلسه 3 : برنامه نویسی میکروکنترلر و اردوینو: عملگرها بخش ۲
- جلسه 4 : برنامه نویسی میکروکنترلر و اردوینو: عملگرها بخش ۳
- جلسه 5 : برنامه نویسی میکروکنترلر و اردوینو: حلقه های تکرار
- جلسه 6 : برنامه نویسی میکروکنترلر و اردوینو: جملات شرطی
- جلسه 7 : آردوینو (Arduino) چیست ؟
- جلسه 8 : دستورات خاص برنامه نویسی اردوینو
- جلسه 10(اخر) : اموزش اردوینو : اجرای مثال Blink (اموزش پروگرام کردن)
- انواع برد اردوینو Arduino
عالی عالی ممنون از شما
ببخشید چجوری باید کتابخانه دانلود شده را در برنامه بیاریم؟
به محل نصب نرم افزار اردوینو بروید و کتابخانه مورد نظر را به فولدر Libraries اضافه کنید. در ادامه می توانید کتابخانه را در برنامه فراخوانی کنید.
سلام ممنون از توضیحاتتون یک سوالی که پیش آمده اینکه چطور میتونم در این کنسول مثل محیط های برنامه نویسی دیگه کد برنامه را خط به خط
trace
تا خطایابی کنم
اصلا این امکان وجود داره؟
لطفا راهنمایی فرمایید.
با تشکر
سلام.
لطفا یک مثال در مورد کنترل led rgb و کنترل نوار rgb و ساخت تابلو روان فول کالر کوچک توسط آردوینو بزارید.
چند کتاب آموزش آردوینو معرفی کنید.
تشکر از سایت بسیار خوبتان
سلام
ممنون از نظر شما, حتما در اینده قرار داده میشه